Minister Marinus Bee van Binnenlandse Zaken kondigt strengere maatregelen aan tegen ambtenaren die onterecht salaris ontvangen. Personen die niet reageren op oproepen om hun registratie te bevestigen, kunnen sneller worden geblokkeerd op de betaalrol.
Volgens Bee zijn er tijdens controles gevallen ontdekt waarbij ambtenaren dubbele of zelfs drie salarissen ontvingen. Ook wordt onderzocht hoeveel landsdienaren in het buitenland verblijven zonder terug te keren naar hun werk. De minister schat dat het mogelijk om ongeveer 2.000 personen gaat.
De overheid kijkt samen met het Border Management System naar ambtenaren die naar het buitenland vertrokken maar nog steeds salaris ontvangen. Daarnaast wordt overwogen om een anonieme meldlijn in te stellen voor meldingen over mogelijke misstanden.
Bee zegt dat het ambtenarenapparaat jarenlang politiek is beïnvloed, waarbij mensen soms zijn aangenomen zonder passende functie of later thuis kwamen te zitten met behoud van salaris.
“Wij hebben geen 51.000 ambtenaren nodig,” aldus Bee. Hij wil naar een kleiner en efficiënter overheidsapparaat waarin medewerkers worden ingezet op basis van kennis en vaardigheden.
Overtollige ambtenaren worden waar mogelijk herplaatst. Ook worden nieuwe regelingen voor vrijwillig vervroegd uittreden bekeken. De besparingen moeten volgens Bee ruimte creëren om werkende ambtenaren, waaronder leerkrachten en zorgpersoneel, beter te belonen.