Tienermeisje vermist na bezoek aan winkel, moeder Lione is wanhopig
De 17-jarige Chanice Dalfour is sinds woensdag 13 november omstreeks 10.00 uur vermist. Ze vertrok die ochtend van huis om boodschappen te doen.
De moeder van een 12-jarige leerling van de CR Froweinschool der EBGS zegt dat de gebeurtenissen rond het afpakken van een toestel van haar dochter op 12 juni anders zijn verlopen dan wordt voorgesteld. Haar reactie volgt nadat minister van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur aangaf dat een leerkracht ongeveer tien uren op het politiebureau zou hebben doorgebracht, nadat een toestel van een leerling was afgepakt. Volgens de moeder, A. Schet, begon het incident op vrijdag 12 juni tijdens het eerste lesuur op de CR Froweinschool. Haar dochter, die in leerjaar 9 zit, had toestemming gekregen van de klassenvoogd om haar moeder te bellen. De leerling moest contact opnemen omdat haar moeder een werkstuk voor haar moest uitprinten.
De moeder verklaart verder in een interview met De Snelle Pen dat de telefoon normaal op kantoor wordt bewaard en dat leerlingen het toestel alleen met toestemming mogen gebruiken. Volgens haar kreeg haar dochter toestemming, maar werd het toestel na het telefoongesprek niet direct teruggebracht. Tijdens een leswisseling zou de leerling het toestel in haar tas hebben opgeborgen om problemen met de volgende leerkracht te voorkomen. Een andere leerling zou hebben gezien dat zij het toestel nog bij zich had en dit hebben gemeld. Op kantoor werd het toestel volgens de moeder door een voormalige directeur, genomen. Zij zegt dat zij direct naar school kwam om duidelijkheid te krijgen. “Ik heb gevraagd wat er verkeerd was gegaan. Mijn dochter gaf aan dat zij toestemming had om mij te bellen, maar dat haar toestel toch was afgepakt,” aldus Schet.
De moeder zegt dat zij vervolgens contact heeft gezocht met de betrokken medewerker om na te gaan of haar dochter inderdaad toestemming had gekregen. Volgens haar werd bevestigd dat dit het geval was. Het conflict ontstond volgens haar toen zij het toestel wilde terugkrijgen. De school zou hebben aangegeven dat het toestel pas na een week zou worden afgegeven vanwege het schoolreglement. Schets stelt dat zij het daarmee niet eens was, omdat het om haar eigendom ging en omdat het toestel volgens haar nodig was vanwege onder meer de GPS-functie, waarmee zij taxi rijdt. De moeder spreekt van verduistering, omdat de meneer het toestel volgens haar ook na schooltijd in bewaring hield. Daarnaast zou de meneer volgens de politie ook moeten opdraaien voor de kosten wegens inkomstenderving, omdat hij het toestel na schooltijd onder zich hield. Daarom was hij tien uren op het politiebureau, omdat hij dat weigerde.
Het is verduistering, omdat het toestel na schooltijd ook niet is afgegevenA Schet
Na het incident stapte de moeder naar de Inspectie van de EBGS. Zij zegt dat daar volgens haar aanvankelijk achter de beslissing van de school werd gestaan. Later besloot zij ook de Inspectie van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur te benaderen. Volgens haar kreeg zij daar te horen dat de school het toestel had moeten afgeven zodra de ouder daarom vroeg. “De inspectie gaf aan dat als ik vanaf het begin bij hen was geweest, ik het toestel meteen terug zou hebben gekregen en dat dit geen zaak voor de politie hoefde te worden,” verklaarde zij.
De moeder zegt verder dat haar dochter later niet meer tot de school werd toegelaten, omdat ze eisten dat de schoolboeken moesten, worden ingeleverd. Zij bracht haar dochter vervolgens naar de onderwijsinspectie om haar verhaal te doen. Volgens Schet werd daarna contact opgenomen met de school en werd aangegeven dat de leerling weer naar school mocht. Later die dag vond er volgens haar een gesprek plaats op het politiebureau tussen haar en de gewezen directeur. Daarbij zou ook zijn gesproken over schade die zij zegt te hebben geleden doordat zij haar toestel enkele dagen niet terug had.
De moeder stelt dat de berichtgeving rond de zaak haar heeft geraakt en dat de situatie volgens haar verkeerd wordt weergegeven. Zij zegt dat zij geen probleem heeft met het schoolbeleid rondom telefoongebruik tijdens schooluren, maar wel met de manier waarop het toestel is afgehandeld. “Ik heb geen probleem met regels. Maar een ouder moet zijn eigen toestel kunnen terugkrijgen,” aldus Schet. Sinds het incident is haar dochter volgens haar bang om terug te keren naar school. De moeder zegt dat zij momenteel overleg voert met het ministerie om te kijken naar een oplossing. Zij benadrukt dat haar doel niet is om de school schade toe te brengen, maar dat zij wil dat haar dochter veilig onderwijs kan blijven volgen.
De Snelle Pen is persoonlijk naar de school gegaan om hun verhaal vast te leggen. De directrice geeft echter aan niet in de media te willen treden. Vervolgens is De Snelle Pen naar het kantoor van EBG gegaan om met de directeur van EBG-onderwijs te spreken. De directeur had echter een drukke agenda. De directiesecretaresse gaf aan dat wij nog worden teruggebeld.