De presidentiële beveiliging is een flinke stap sterker geworden. Maar liefst 56 deelnemers hebben met succes de Basis Elementaire Dignitary Protection Training afgerond. President Chandrikapersad Santokhi reikte persoonlijk de certificaten uit en sprak zijn waardering uit voor de inzet en toewijding van de deelnemers.
De training, die liep van 7 april tot 16 mei, draaide om persoons- en objectbeveiliging én het beschermen van hoogwaardigheidsbekleders. Een belangrijk doel van deze training was het aanpakken van het tekort aan gekwalificeerd beveiligingspersoneel – en dat is volledig gelukt, aldus Steven Nelom, coördinator Opleiding en Werving bij de presidentiële beveiliging.
Volgens president Santokhi markeert het behalen van het certificaat een belangrijke mijlpaal. “Het vraagt om discipline, mentale beheersing en een totaal andere levenshouding,” benadrukte hij. Ook flexibiliteit en alertheid zijn volgens het staatshoofd cruciaal in het veld. “Je moet je vaardigheden effectief kunnen inzetten en altijd scherp blijven.”
Met deze lichting goed opgeleide beveiligers investeert de overheid niet alleen in veiligheid, maar ook in de verdere professionalisering van de dienst. Een mooie stap vooruit voor zowel de beveiligers als de dienst die onze hoogwaardigheidsbekleders beschermt.